Kroatië reisverslag - Split afbeelding
Vlag Kroatië

Kroatië Reisverslag

Kroatië: land van sfeervolle steden en indrukwekkende natuur

Kroatië reisverslag door Cathelijne Baijer

Zondag 21 Juli zijn we vroeg vertrokken vanuit Den Haag richting Kroatië onderweg zijn we drie nachten gestopt, eerst in Duitsland, daarna in Oostenrijk en ten slotte in Slovenië.

Osijek

Toen we in Kroatië waren, begonnen we als eerste in de provincie Slavonië in de stad Osijek.
De gebouwen van de stad zijn een combinatie van oud en nieuw, er zijn allemaal nieuwe gebouwen omdat er in de stad veel was gevochten tijdens de burgeroorlog. De restanten van de gevechten zijn goed te zijn in de citadel van de stad, waar je nog veel kogelgaten ziet in de muren.

Kopački Rit moeras

Nadat we de Osijek hadden bezocht gingen we naar een camping in de buurt. De camping was gekozen omdat het in de buurt van de stad lag en het lag in de buurt van een moeras dat we gingen bezoeken.
Het moeras, genaamd Kopački Rit, is een natuurgebied met veel verschillende dieren. Je kan door het natuurgebied op verschillende manieren ,om zo de dieren te zien.  Je kan bijvoorbeeld met een grote tour boot maar je kan ook met een kleiner boot rond varen. jammer was wel dat het water erg laag stond waardoor we niet een route konden doen die ze wel doen als het water hoog genoeg staat, maar het was nog steeds leuk. Je moet wel als je in de buurt bent van het moeras oppassen voor muggen, je wordt namelijk helemaal lek gestoken.

Zagreb

De volgende stop was Zagreb, de hoofdstad van Kroatië. In de stad hebben we de kathedraal bezocht, de kathedraal is gratis te bezoeken, hij was erg mooi en het is zeker de moeite waard om te bezoeken.
In Zagreb heb je het oudste openbaar vervoer van Kroatië, , het werkt als volgt als de ene kant beneden is, is de andere kant boven. Dit vervoer was gemaakt om er voor te zorgen dat de bewoners van de stad makkelijker naar het bovenste deel van de stad konden gaan. In de boven stad heb je een paar musea waaronder het museum of the city of Zagreb en het museum of broken relationships. Allebei de musea zijn interessant om te bezoeken, maar het museum over Zagreb is waarschijnlijk leuker en interessanter als je uit Kroatië komt.
Wandelen door de oude bovenstad naar beneden was een leuke route. We kwamen op de route een oude stadspoort tegen waar eerder een brand was uitgebroken en waar een altaar van Maria helemaal niet door de vlammen was aangetast.
Als je in de stad bent is het ook leuk om het park te bezoeken, waar zich ook de dierentuin bevindt. (Doe het alleen niet als het heel hard aan het regenen is, gewoon een tip.)

Eiland van Pag, Zadar

Na Zagreb waren we op een camping met een rivier die prachtig blauw water had.
Op de volgende plek stonden we voor een paar dagen en gingen vanaf de camping allemaal dingen bezoeken.
We hebben het eiland van Pag bezocht, wat beroemd is voor zijn kaas.
Het stadje Nin wat overblijfselen had van een romeinse tempel en de kleinste kathedraal van de wereld.
Ook zijn we door Vir een gereden en had een mooi strand maar de rest was niet echt interessant.
We hebben ook het Vrana meer bezocht wat het grootste zoetwatermeer van Kroatië, erg bijzonder is dat de zwarte ooievaar daar broed.
Het volgende wat we bezochten vanaf de camping was Zadar, het is een erg mooie stad met mooie oude gebouwen. s ’avonds is er een lichtshow met een zeeorgel , alleen toen wij er waren ,waren de lichten stuk ofzo want er was maar een kwart van de cirkel verlicht, het zeeorgel klonk wel heel mooi.
Ook leuk om te bezoeken in Zadar is het museum van illusies, het was een leuk museum.

Split en Trogir

Ongeveer 2 uur rijden vanaf de camping liggen Split en Trogir. Split’s binnenstad was ooit een romeins paleis en dat zie je nog goed terug in de architectuur. Split is wel ,en dan vooral de binnenstad, een toeristenstad. De straten zijn erg smal en er zijn veel mensen die de stad bezoeken. In de stad zijn verschillende dingen te bezoeken zoals het museum over de stad Split, het leuk om te doen en helemaal niet duur het geeft een mooie introductie voor de stad en wat ook gaaf is is het ondergrondse gangenstelsel. Onderstad was letterlijk nog een stad, de gangen en ruimtes onder de grond waren groot en koel voor de mensen die daar leefden, dat waren dan voor de slaven en bediende. De stad heeft ook een kathedraal maar die hebben we niet bezocht. Door de stad heen zie je nog veel dingen van de romeinen zoals mozaïek.

Daarna gingen we naar Trogir, wat een mooie bewaard middeleeuws stadje is. Een deel van het fort, dat de venetiërs bouwden nadat ze de stad hadden veroverd, is bewaard gebleven maar eigenlijk niet veel alleen de muren. Het is een leuk stadje om doorheen te lopen maar voor de rest is er niet heel veel.
Na een paar dagen op de camping niks te doen gingen we naar Bosnië-Herzegovina. We stonden op een camping net buiten Mostar.

Mostar

Mostar is een mooie stad om te bezoeken, vooral het centrum wat uit de middeleeuwen komt en wat ze hebben gerestaureerd na de oorlog. In de buitenwijken zie je nog veel gebouwen die niet zijn opgeknapt na de oorlog.  In Mostar heb ik veel moskeeën gezien, omdat we vooral in het islamitisch gedeelte van de stad liepen. De stad heeft namelijk een soort tweedeling met de christelijke kant en de islamitische kant.

Sarajevo

De volgende dag moesten we vroeg opstaan om de trein naar Sarajevo te kunnen nemen. Het landschap waardoor je heen gaat met de trein is prachtig. Sarajevo zelf is ook mooi en dan zeker het oude gedeelte van de stad. In Sarajevo heb je ook veel moskeeën en wij hebben er eentje bezocht de grootste en oudste van de stad. Gazi-Husrev-Beg moskee was mooi en erg groot. Het hoofdplein van de oude stad was ooit een bazaar en daarna werd het in de middeleeuwen een marktplein. Nadat we in het oude gedeelte hebben rond gedwaald, hebben we een taxi genomen naar het museum over de tunnel van hoop. De tunnel werd in de oorlog gebruikt om mensen en spullen de stad in en uit te smokkelen. Het museum was interessant. Het eindigden alleen niet heel leuk want we kwamen erachter dat de portemonnee van mijn moeder was gestolen. Hij is uiteindelijk gevonden en gelukkig zaten alle documenten er nog in en was alleen het geld gestolen. Nadat avontuur hadden we wat afleiding en zijn we naar the yellow fortress gegaan. Waar we wat hebben gedronken en kittens geaaid, de kittens waren heel schattig dus dat hielp wel. The yellow fortress is op een heel hoog punt waardoor je de stad heel goed kon zijn en een mooi uitzicht had. Toen we de drankjes op hadden en klaar waren met het aaien van de katten zijn we begonnen met de klim naar beneden. We hebben nog wat gegeten en gedronken, waaronder Bosnische koffie wat in Den Haag Turkse koffie wordt genoemd, het was oké maar niet echt mijn favoriet. Uiteindelijk begon het tijd te worden om terug naar het treinstation te gaan en de trein terug naar Mostar te nemen.